Elk bedrijf begint klein, maar veel groeien daarna uit tot grotere ondernemingen. Niet alleen komen er meer zaken het bedrijf binnen, ook is er meer personeel nodig. Maar hoe kan je tussen de drukte door al deze werknemers ook nog genoeg aandacht geven? Maak je geen zorgen! In dit artikel staan enkele tips die ervoor zorgen dat jij binnen no time tevreden personeel hebt.
Vertrouwen creëren bij werknemers is erg belangrijk. Maar om dit vertrouwen te winnen, moet je een bepaalde manier van betrokkenheid laten zien als werkgever. Luisteren is key! Zorg dat als jouw medewerkers iets willen aangeven of iets te zeggen hebben over een bepaalde kwestie, dat dit niet het ene oor in en het andere oor uit gaat. Luister goed en onderneem actie. Neem daarnaast af en toe een kijkje bij elke werknemer, vraag hoe het gaat en of hij of zij tegen bepaalde problemen aanlopen. Ga hier ook niet té dik op zitten: geef jouw werknemers het vertrouwen dat ze bepaalde verantwoordelijkheden aankunnen. Zorg dus voor een goede balans tussen interesse tonen, hulp bieden en verantwoordelijkheid geven: wees betrokken.
Steeds maar hetzelfde werk doen zonder afwisseling, daar wordt geen werknemer gelukkig van. Wees daarom bewust van het feit dat jouw werknemers zo nu en dan toe zijn aan iets nieuws. Voeg extra werkzaamheden toe of wissel werkzaamheden af met andere werknemers. Zo behoudt je variatie in het werk, zodat jouw werknemers hun taken leuk blijven vinden. Een andere manier om jouw werknemers gemotiveerd te houden, is door ze genoeg uitdaging te geven. Presteert een werknemer al jarenlang uitstekend op hetzelfde niveau? Dan zou je erover na kunnen denken om hem of haar te laten doorstromen naar een hogere functie. Hierdoor blijf je je personeel genoeg uitdaging geven en blijven ze zichzelf ontwikkelen.
Een goede relatie met jouw werknemers begint bij waardering geven. Maar hoe laat je deze waardering zien? Een simpele, maar hele waardevolle manier is door erkenning te geven. Laat als werkgever merken dat je blij bent met de resultaten en trots bent op het werk dat er is geleverd. Een andere manier is door je werknemers te belonen. Heeft iemand een grote klant binnengehaald? Bekroon hem of haar dan als werknemer van de maand. Is een grote zaak of een groot project uitstekend uitgevoerd met een tevreden klant als resultaat? Zorg dan dat je deze persoon beloont met bijvoorbeeld een bloemetje.
De laatste, maar erg belangrijke manier om je personeel tevreden te houden: behandel iedereen hetzelfde. Natuurlijk kan het dat je met de ene werknemer wat beter kan opschieten dan met de ander, maar zorg ten alle tijd dat je geen personen voortrekt op basis van persoonlijkheid of achtergrond. Hierdoor krijg je namelijk een scheve verhouding binnen het bedrijf, wat leidt tot ontevredenheid; iets wat je natuurlijk absoluut niet wilt.
Zo, met deze kennis wordt het een stuk makkelijker om je personeel tevreden te stellen. Zorg dus dat je deze tips meeneemt en wie weet heb jij binnen een mum van tijd allemaal stralende werknemers op jouw werkvloer rondlopen. Niet alleen fijn voor hen, maar ook voor jouw bedrijf. Wie weet kan jij dit binnenkort wel als belangrijkste USP benoemen. Vooral handig als jouw bedrijf nieuwe werknemers zoekt. Dus: personeel gezocht in Eindhoven, of overheidspersoneel gezocht? Zorg dat je je werknemers tevreden stelt en binnen no time komen er nieuwe sollicitaties binnen.
Comments RSS Feed