Koffieketen Starbucks heeft maandag in Breukelen een zaak in een Shell-station geopend. Het is wereldwijd de eerste vestiging die aan een tankstation vast is gebouwd.
De primeur is voor Shell Station Haarrijn aan de A2. De op zichzelf staande koffiewinkel is toegankelijk via het tankstation, maar heeft ook een eigen ingang.
Binnen kunnen ruim vijftig mensen zitten en buiten op het terras nog eens veertig.
Het interieur lijkt op wat koffiedrinkers van vestigingen in de binnensteden gewend zijn. Arjan Oudejans, directeur Licensed Stores Starbucks EMEA, twijfelt niet aan de gezelligheid van een koffiezaak aan een vijfbaans snelweg. Hij is verantwoordelijk voor koffiewinkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Oudejans belooft dat zijn klanten in “een relaxte sfeer samen een bakje kunnen doen” in een filiaal dat “volledig herkenbaar is”. Ook het assortiment, inclusief de cakejes en de merchandise, is identiek aan de andere winkels van de Amerikaanse keten.
Prijzen
De prijzen voor de koffie bepaalt Shell Nederland. Zo kost een cappuccino van het merk al naar gelang de maat 3 euro tot 4,10 euro. Ter vergelijking: een cappuccino van het eigen Shell-label Deli2go kost 2,50 euro.
Starbucks wil hiermee tegemoetkomen aan een “toenemende behoefte” van consumenten. Die zouden onderweg koffie willen van dezelfde kwaliteit als de koffie die ze in binnensteden drinken.
Chic
Een tankstation is wat Oudejans betreft chic genoeg voor zijn merk. Ook verwacht hij niet dat een verdere uitbreiding de koffie minder exclusief maakt. Consumenten zouden “nog steeds” willen omrijden voor het Amerikaanse kopje koffie. Zo zag hij mensen die vorige week de hekken probeerden te omzeilen om een kop koffie te bemachtigen.
Klantvriendelijkheid, service en een hoge kwaliteit, dat is wat de twee merken naar eigen zeggen met elkaar moet verbinden. Starbucks denkt te kunnen profiteren van het grote netwerk van de Nederlandse keten. “We willen daar zijn waar onze klanten wonen, reizen en werken.”
Comments RSS Feed