Je gaat bij een restaurant zitten en je krijgt een verfrommelde en vieze menukaart in je handen gedrukt. Je hebt het eten nog niet eens geproefd of gezien, maar dit creëert al meteen een verkeerde eerste indruk bij je. Stel je nu eens voor dat je bij een restaurant gaat zitten waar je een stevige, nette en overzichtelijke menukaart van de ober krijgt toegereikt. Zonder plaatjes, maar puur uit de tekst kun jij al opmaken hoe jouw gerecht er straks op tafel uit komt te zien. Dit geeft meteen een verlangend en goed gevoel. Dit wil jij voor jouw klant toch ook? Weet jij niet zo goed hoe je een menukaart moet opstellen en hoe deze er goed uit ziet? Lees dan gauw verder!
Maak je menukaart voor jouw doelgroep
Is jouw restaurant gericht op jonge mensen? Zorg er dan voor dat jouw menukaart er modern en strak uit ziet, met lichte versieringen. Bereid je jouw eten voor iedereen? Zorg dan voor een neutrale menukaart die (bijna) iedereen aantrekt. Je wilt natuurlijk voor geen enkele klant dat je ze overlaadt met teveel keuzes, daarom is hier een vuistregel voor. Deze regel houdt in dat het het beste is om jouw klanten 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 nagerechten te laten zien om keuzestress te voorkomen. Dit zorgt er ook voor dat jij deze 26 gerechten kan specialiseren en nóg lekkerder kan maken voor jouw gasten.
Kies een huisstijl en voer deze door
Wil je opvallen en gezien worden? Dan is het belangrijk om een website en social media kanalen voor jouw restaurant te starten. Om dit één geheel te laten vormen, is het belangrijk om een huisstijl te kiezen en deze ook door te voeren in je menukaart. Zo weet de klant dat jij het bent en kun je je echt onderscheiden van concurrenten. Je kunt ook onderscheiden van concurrenten door origineel te zijn. Je kunt bijvoorbeeld je specialiteit een leuke naam geven die mensen de volgende dag onthouden, of ergens een extra verrassing aan toe voegen die klanten niet verwachten.
Kies je woorden wijs
Niet alleen gerechten kun je opleuken, maar de tekst in je menukaart ook. Zo kun je zogeheten smeuïge woorden toevoegen aan jouw gerechten. Dit kunnen woorden zoals ‘boterzacht’, ‘knapperige’ of ‘sappige’ zijn die jouw klanten al laten verlangen naar jouw eten, voordat zij dit besteld hebben. Daarnaast kun je de beleving van jouw klanten verhogen door in jouw menu te vertellen wat de geschiedenis is van je restaurant en waar je bijvoorbeeld je inspiratie vandaan haalt voor jouw gerechten. Ook kun je in je menu vertellen waar jouw ingrediënten vandaan komen. Op deze manier voelen mensen zich automatisch al meer verbonden met jouw restaurant en het eten. Kortom, een menu zet je niet zomaar in Word in elkaar, je moet hier echt aandacht en liefde in steken om hier profijt uit te kunnen halen. Maatwerk van menukaarten heeft dus wel degelijk effect op je klantentevredenheid, klantbeleving én uiteindelijk op je omzet.
drukwerk, menu, menukaart, restaurant
Comments RSS Feed