Nespresso introduceert 2 nieuwe Grand Crus (de Exclusive Selection) die speciaal zijn ontwikkeld voor de meest toonaangevende restaurants in de wereld. Vanaf 1 november zijn ze in Nederland verkrijgbaar bij De Leest*** (Jacob Jan Boerma), Fred** (Fred Mustert), De Kromme Watergang** (Edwin Vinke) en Beluga loves you** (Hans van Wolde). Speciaal voor deze gelegenheid kookte Boerma eerder deze week een bijzondere lunch met de 2 Grand Crus in restaurant The White Room in Amsterdam (zie foto’s).
Mark Ruijgrok, algemeen directeur Nespresso Nederland, is verheugd dat Nespresso de beste chef-koks ter wereld een kwalitatief hoogwaardig product kan bieden dat de exclusiviteit van hun restaurants evenaart: “Hoe de koffie wordt geserveerd en de kwaliteit en smaak van de koffie zijn bepalend voor de totaalbeleving van het diner. Nespresso werkt al geruime tijd intensief met topchefs over de hele wereld. Wij zien deze totstandkoming echt als een samenwerking met het culinaire topsegment om de koffie-ervaring verder te verfijnen en perfectioneren. Ik ben dan ook zeer trots dat het resultaat vanaf volgende maand te ervaren is bij vier toprestaurants in Nederland.”
Juiste koffiekeuze
Jacob Jan Boerma, chef-kok restaurant De Leest***, licht toe: “ Nespresso hecht groot belang aan de herkomst van de koffie om het verschil in kwaliteit te maken en op zoek te gaan naar finesse, iets wat ik in mijn keuken ook altijd probeer te vinden. Met de juiste koffiekeuze kunnen we een onvergetelijke fine dining-ervaring compleet maken. Koffie is een integraal onderdeel van het menu en vaak de laatste indruk die een gast meeneemt van de avond. Het voelt als een privilege om onze gasten deze bijzondere koffies te bieden.”
Chocoladedesserts
De eerste Grand Crus is de Exclusive Selection Népal Lamjung, afkomstig van plantages op de hellingen van de Himalaya ter hoogte van 8.848 meter. De uiterst zeldzame koffie groeit alleen daar en wordt in zeer kleine hoeveelheden verbouwd door een groep van ongeveer 3.000 boeren. Iedere boer verwerkt zijn eigen koffiebonen. Deze worden met de hand geplukt en ontpulpt. Om complexe nuances in de koffie aan te brengen, hanteert Nespresso een tweeledige brandtechniek. Een deel wordt kort en op hoge temperatuur gebrand voor een intens karakter. Het andere deel wordt langdurig gebrand om de soepelheid van de koffie te versterken. Het resultaat is een intense koffie met aangename tonen van geroosterd brood en een zijdeachtige textuur. De koffie gaat bijzonder goed samen met chocoladedesserts, voor een weldadig slotstuk van een bijzonder diner.
Rum
De tweede Grand Crus is de Exclusive Selection Kilimanjaro Peaberry, gemaakt van handgeplukte Arabica Peaberry-bonen die alleen groeien op de voet van de Kilimanjaro in Tanzania. De vruchtbare, vulkanische grond en de felle zon in combinatie met de koele nachten zorgen samen voor een gunstig klimaat waarin de koffiebessen langzaam groeien. Bij een klein percentage van de gewassen bevat de koffiebes slechts één boon in plaats van twee. Deze enkele boon wordt ook wel een peaberry genoemd. De smaak van de koffie is daardoor naast fruitig ook geconcentreerder. Deze Grand Cru gaat verrassend goed samen met een digestief zoals rum.
Zakelijk assortiment
De Nespresso Exclusive Selection gaat permanent deel uitmaken van het zakelijke assortiment van Nespresso dat innovatieve en high-tech machines, 13 Grands Crus en tailor-made services voor restaurants, hotels en kantoren biedt.
Bron tekst en beeld: EntreeMagazine.nl
Comments RSS Feed